concert
Double piano solo | Matteo Myderwyk & Daniël van der Duim 2

Wo 1 mrt '23

Double piano solo | Matteo Myderwyk & Daniël van der Duim

Vanavond een double bill met twee pianisten: Matteo Myderwyk en Daniël van der Duim. Ze komen beide met een soloprogramma, waarbij improvisatie een groot onderdeel is in hun Neo-klassieke composities.

“Sommige dingen zie je alleen met je ogen dicht.”

Daniël van der Duim’s eerste solo project “Pintures I” is een collectie van 12 stukken die de kracht van het geestesoog onderzoeken. Met elk nummer neemt de pianist de luisteraar mee op een reis door een landschap van geluid en verbeelding, waarbij elementen van improvisatie, elektronica en klassieke piano worden samengevoegd. Verbeelding en het verhaal staan altijd centraal in de muziek van Daniël. Zo maakte hij met zijn Doppler Trio albums over het ontstaan van een fictieve planeet. Gaat hij al improviserend ‘in gesprek’ met saxofonist Loek van den Berg en was er eind 2022 de première van zijn composities gebaseerd op het Epos van Gilgamesh.

In Pintures I gaat hij echter terug naar de essentie en de introspectie. Maandenlang sloot hij zich in 2020 op in zijn studio en improviseerde dag in dag uit op zijn geliefde piano, resulterend in zijn allereerste solo album. (release: 10/03/2023) Live is Pintures een muzikale uitnodiging om te verdwalen in je eigen gedachten en emoties. De stukken worden elke avond weer opnieuw anders aan elkaar gevlochten om zo samen te ontdekken wat er te zien is wanneer je ogen gesloten zijn.

Pianist Matteo Myderwyk bracht afgelopen jaren als eerste Nederlandse pianist solo pianomuziek uit bij het gerenommeerde internationale label Warner Classics. De albums Notes of Longing (2021) en Veluwe Suite (2022) werden met lof ontvangen. Vanavond speelt Matteo werk van een deze zomer nieuw te verschijnen album: a brief nostalgia. Op deze plaat mixt hij de piano met talloze andere toetsinstrumenten zoals orgel, synthesizers, harmonium en Fender Rhodes. De jarenlange opleiding als klassiek pianist aan het conservatorium leerde hem vooral om muziek van zijn helden Bach, Liszt en Messiaen achter te laten en zijn eigen muzikale taal te vinden. Allereerst besloot hij om alle klassieke regels van zich af te gooien. Muziek maken zonder vooraf gemaakte afspraken; om als doel te hebben om in het moment muziek te maken. Dit was gelijk de belangrijkste les die hij leerde in deze experimentele periode; muziek staat niet op papier maar wordt in het moment gemaakt.