festival
Stranger Than Paranoia: Kemenade "Classic'Quintet - Bram Stadhouders Suite X - Teis Semey Quintet 1

Vr 16 sep '22

Stranger Than Paranoia: Kemenade 'Classic' Quintet - Bram Stadhouders Suite X - Teis Semey Quintet

Festival Stranger Than Paranoia beleeft dit jaar de 30e jaargang en is inmiddels voor 7e keer te gast bij Podium JIN. In dit jubileumjaar vindt de Nijmeegse editie van Stranger Paranoia niet plaats op kerstavond maar is het festival de opening van het JIN Jazz najaar.

Voor deze jubileum editie is er een bijzonder programma samengesteld:

– Paul Van Kemenade “Classic” Quintet
– Bram Stadhouders Suite X
– Teis Semey Quintet

Paul van Kemenade “Classic” Quintet

Het Classic Quintet maakt al meer dan 30 jaar furore en speelde samen met o.a. David Murray, Kenny Wheeler, Zim Ngqwana, Philip Catherine, Pierre Blanchard, David Linx, les frères Guissé Wereldwijd waren zij te gast op toonaangevende festivals. Tegenwoordig komen ze alleen bij elkaar voor speciale gelegenheden. 30 jaar Stranger Than Paranoia is zo’n gelegenheid! “Once in a while the ‘classic’ Quintet meets to perform for special occasions. Festival Stranger Than paranoia is zo een moment!
Bezetting: Jeroen Van Vliet – Piano, Eric van der Westen – Contrabas, Pieter Bast – drums, Louk Boudesteijn – trombone, Paul Van Kemenade – Altsax & composities.

Bram Stadhouders & B.O.X & String Quartet o.l.v. Benjamin Glorieux: Suite X

Bram Stadhouders Suite X is een collectie van acht originele barokmuziektracks voor onze tijd. Het resultaat van een jamsessie van Stadhouders met Nils Frahm, Arve Henriksen en een gereïncarneerde J.S. Bach? Met Suite X brengt Stadhouders een eerbetoon aan de weldadige barokklank, die hij op even logische als verrassende wijze met de sound van elektrische gitaar en live electronics weet te mengen. De ene keer als klanklandschap, dan in een pakkende groove en niet in de laatste plaats, met lyrische melodieën die zich meteen in het hoofd nestelen. Een meesterproef waarin heden, verleden, elektronisch, akoestisch en de kunst van het improviseren uit de rijke barok- en jazztradities samenvloeien.

“Een adembenemend resultaat dat een smetteloze verbinding tot stand brengt tussen muziekstijlen die zo’n vierhonderd jaar uit elkaar liggen. “Suite X” verdient een torenhoge notering in de Klassieke Top-1000 van 2221. En later.” (Jazznu).

Bezetting: Bram stadhouders – Gitaar, compositie, Onno Goevaert – Drums + Box and strings, Pieter Theuns, theorbe, Nathan Wouters, double bass, Raphaël Collignon, harpsichord and organ + strings

Teis Semey Quintet – Mean Mean Machine

Teis Semey maakt furore in de Nederlandse jazz scene. Een “opkomende ster” . NRC.

“Semey’s compositional drive propels the players into a higher emotional expression – this is not academic, cerebral writing, but felt experience translated into sound.” AllAboutJazz

Teis Semey groeide op in een klein dorp op het Deense platteland. Als kind studeerde hij klassiek piano, maar toen hij de gitaar ontdekte wist hij dat muziek alles was wat hij wilde, een uitweg naar de toekomst. Teis probeert met zijn muziek het gat tussen klassiek en punk te overbruggen.

Op zijn veertiende verhuisde hij naar Zweden, om daarna in Amsterdam te belanden voor een conservatoriumstudie. Daar won hij het Princes Christina Jazz Concours en de prijs voor Beste Arrangement in de Keep An Eye jazzcompetitie. Hij bracht een tijd in Los Angeles door, waar zijn debuutalbum Where the Fence is the Highest uitkwam, om rondom het vervolgalbum Throw Stones weer in Nederland te gaan wonen

Mean Mean Machine is zijn derde release als bandleider. Met dit nieuwe album grijpt Teis voor het eerst terug op zijn Scandinavische roots. Door de Covid-19 pandemie had hij meer tijd dan normaal om na te denken over dingen, en herinnerde hij zich de folksongs en hymnes die zijn grootmoeder zong. Dat inspireerde hem bij het schrijven van nieuwe muziek.

Semey: “Mean Mean Machine is an ode to this time, about finding our place in this world. Partly in terms of the pandemic, but also in terms of all the other issues that cause anxiety in me as in many, like global warming, fascism, indifference etc. It’s not traditional jazz and it’s not future jazz. It’s NOW music, a reflection of this moment. It’s gritty but dynamic. At times like slow swaying notes, memories of Ravel swinging in waves, and at times wild, hot boiling energy, always directly connected though interplay.”

Bezetting: Teis Semey – gitaar, Alistair Payne – trompet, José Soares – altsax, Jort Terwijn – contrabas, Sun Mi Hong – drums.