nieuws
Start makerstraject Teun Creemers tijdens Otis x Brebl 1

Di 23 apr '24

Start makerstraject Teun Creemers tijdens Otis x Brebl

(05-07-2021) De hele maand juli presenteren Cultuurpodium Brebl en Meneer Otis samen Otis x Brebl 2021 als Covid-19 alternatief op jazz-, funk- en soulfestival Otis Park. Buiten de hernieuwde ontmoeting tussen muzikanten en publiek, gaat de samenwerking ook verdiepend verder voor professionele lokale muzikanten via jamsessies, en de start van twee maaktrajecten voor bassist Teun Creemers en gitarist Richie Reichgelt.

Vanuit Meneer Otis gaat Stichting Otis Talent beide muzikanten ondersteunen bij de ontwikkeling van nieuwe composities. In juli start hun schrijfproces uitkijkend over de Waal, toewerkend naar een presentatie in december bij Podium JIN in Brebl. In dit traject sluit fotograaf Robin Wagenaar aan voor een uitgebreide fotodocumentatie. Tegelijkertijd met de presentaties van de nieuwe composities is haar expositie in december te zien. Ondertussen blijf je op de hoogte van het maaktraject via videoverslagen op Jazzstad Nijmegen gemaakt door Podium 8 en Jasper Nijs Filmt.

Afgelopen week startte Teun Creemers met zijn schrijfsessies in Brebl. Jazzstad Nijmegen was er natuurlijk bij:

Teun Creemers (1991, Nijmegen) is een basgitarist afkomstig uit Nijmegen en woonachtig in Arnhem waar hij studeerde aan het ArtEZ conservatorium. Hij leunt niet te veel naar één muziekstijl, maar meerdere zoals jazz, impro, wereld, funk, blues en pop.

Naast het maken en schrijven van muziek heeft Creemers ook veel ervaring opgedaan in het leiden en managen van diverse bands. Hij is de initiatiefnemer geweest van “De Raad van Toezicht”, “Life of Matheo” en “SPUNK!” en fungeert als de belangrijkste componist voor al deze bands. Composities van Creemers kunnen variëren van kleine ontroerende trio-composities met ruimte voor improvisatie tot dreunende doordachte grote ensemble-arrangementen.

In 2021 werkt Teun Creemers aan nieuwe composities om aansluitend een album op te nemen. Hierin evalueert hij de positie van zijn instrument, de basgitaar, binnen de composities en geeft het een leidende positie. Deze composities als wel de (her)verkenning van de basgitaar zullen sterk beïnvloed zijn door zijn ervaring met Afrikaanse muziek.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Gemeente Nijmegen en de samenwerkende partners van het Jazzkader Nijmegen.